Hoe verdien ik met social media?

Het ‘probleem’ van social media

Ik heb toch een Twitter en een Facebook? Waarom krijg ik dan geen ‘followers’? Waarom vindt niemand mij leuk? Het probleem van social media is dat bedrijven met veel vuurwerk van start gaan met Twitteren en Liken en vervolgens, na een aantal maanden, de moed opgeven en nooit weer iets van zich laten horen.

Het geheime recept

Erg belangrijke factoren bij social media zijn toegevoegde waarde, beloning en continuïteit. Twitteraars willen je best volgen, maar dan moet je wel iets zinnigs te vertellen hebben. Een selecte groep mensen vind het leuk dat je met de hond aan het wandelen bent, maar hebben veel liever een goede tip om hun website te verbeteren. Het heeft voor hen meer waarde.

Daarnaast vinden mensen het erg leuk om beloond te worden voor hun daden. Naast een complimentje kun je iemand ook iets handigs geven dat tastbaar is, als beloning voor het inschrijven op je nieuwsbrief. Misschien een maandelijks prijsje?

Tenslotte is het belangrijk om de moed erin te houden. Social media is een begrip dat vaak op iets langere termijn winst oplevert maar wel zorgt voor een enorme achterban. Naast de gemeenschap die je opbouwt, creëer je ook een digitale schatkist met de berichten die je plaatst op je website. Google houdt namelijk erg veel van interessante content die door veel mensen gelezen word.

Geld verdienen met social media

Met name webwinkels kunnen vrij direct winst maken met social media. Voor diverse klanten en partners heb ik bijvoorbeeld social media gebruikt om nieuwe affiliates te werven voor bepaalde producten. Affiliates zijn mensen die uit jou webshop spullen verkopen in ruil voor een percentage van de omzet. Je marge per product wordt hierdoor kleiner, maar je afzet meerdere malen groter.

Conclusie

Probeer nuttige inhoud op je website te plaatsen. Plaats bijvoorbeeld een goede tip waar je klanten iets aan hebben; zij hebben namelijk al interesse in je product. Hierdoor krijg je veel terugkerende bezoekers.

Beloon je bezoekers met hun daden. In een Magento webshop kun je denken aan een spaarpuntensysteem, bij een website kun je mensen een gratis e-book geven na hun inschrijving op je e-mailformulier.

Never give up! Maak een actieplan van dingen die je jezelf elke dag verplicht betreft het bloggen, Twitteren en Facebooken. Zet ‘elke 2 dagen een blog berichtje schrijven’ in je plan. Het hoeft geen a4′tje te zijn, meestal is 2 a 3 alinea’s voldoende. En voila 180 pagina’s per jaar extra in Google ;) .

Originally posted 2013-08-24 10:43:15.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *