In veel artikelen van Winstmagneet komt de conversie van een webshop aan bod, maar hoe kun je nu de conversie van een winkel met muren verbeteren? Wat kunnen winkels leren van webshops?
Wat is conversie?
Conversie is het percentage bezoekers dat ook klant wordt. Bij een conversie van 3% zijn er 3 bezoekers op de 100 die een aankoop hebben gedaan. Conversie is een grote maatstaf voor het succes van een webwinkel. Hoe hoger de conversie, hoe meer bezoekers kopen en hoe meer omzet er dus gemaakt wordt.
Tips voor het verhogen van de conversie van je webshop
Bij internet marketing gaat het in principe om 2 dingen; het binnenhalen van verkeer en de conversie verhogen van het aantal dat klant wordt. Om de conversie te verhogen kun je bijvoorbeeld de volgende zaken ondernemen:
- telefoonnummer op je website
- jezelf laten zien, daar wordt het persoonlijk van
- klantervaringen tonen
- design mooi maken
- navigatie eenvoudig houden
Tips voor het verbeteren van de conversie in je winkel
Ondernemers zien een webshop als een verlengstuk van de winkel of een extra vestiging. In feite gaat het bij offline marketing in winkels om precies hetzelfde principe als bij internet marketing; bezoekers over de deurmat krijgen en zorgen ze klant worden. Afgelopen weekend was ik in Bataviastad waar het bulkt van de winkels. Wat mij opvalt is dat eigenlijk 98% van de winkels totaal niet met conversie bezig is. Je ziet alleen maar producten hangen of liggen die smeken om gekocht te worden en een logo van het bedrijf. De commercie ligt er veel te dik bovenop. Je kunt het vergelijken met een website uit het 1.0 tijdperk, statisch en net een reclamefolder. Dit is ook 1 van de grootste redenen waarom er veel leegstand is in de winkelstraat.
[su_quote]Winkels zouden meer een webshop uit het 3.0 tijdperk moeten worden om meer conversie te krijgen.[/su_quote]Wat kunnen winkels van webshops leren, een aantal tips voor meer conversie in je winkel:
- een telefoonnummer presenteren ergens op een muur
- meer laten zien over het bedrijf, plaats eens wat foto’s van het productieproces of de mensen op de achtergrond i.p.v. grote nietszeggende banners van modemannen of vrouwen
- vraag een klant om een klantervaring met de vraag of deze ervaring getoond mag worden in de winkel. Print eens wat ervaringen uit en plak ze op de muur
- maak het mooi en ook functioneel mooi. Laat de ruis weg en laat de producten het design van je winkel worden, zodat bezoekers minder afgeleid worden en daardoor meer kopen
- houd de navigatie in de winkel simpel en duidelijk. Leg kledingstukken eens op maat of budget neer net als filters in een webshop
- zet eens een bordje neer met daarop ‘Veelgekochte producten’ of ‘Populair’ of ‘Exclusieve collectie’
- creëer schaarste door niet teveel van dezelfde maat op de hangen, hierdoor lijkt het alsof er nog maar een paar zijn
- retourprocedure presenteren; toon het aantal dagen niet goed, geld terug op de muur
- klantenservice; zeg eens hallo, wees aanwezig
- geef klanten de mogelijkheid om eens baas te zijn voor 10 minuten, leg een boek neer waar klanten (anoniem) feedback in kunnen schrijven
- presenteer de levertijd als iets niet op voorraad is
De financiële impact van een goede conversie
Stel dat de gemiddelde orderwaarde in je winkel € 100,- is en je krijgt per dag 100 mensen in je winkel. Bij een conversie van 3% krijg je 3 bezoekers op de 100 die klant worden en € 100,- betalen, wat een dagomzet maakt van € 300,-. Dit is een voorbeeld met lage bedragen maar het principe is gelijk bij grote winkels alleen hebben die meer bezoekers.
Met de bovenstaande tips is het makkelijk mogelijk om de conversie te verhogen met 5%. In het geval hierboven is de conversie 3% en na het doorvoeren van de tips zou dit dus 8% worden. Hierdoor kopen 8 op de 100 bezoekers wat een dagomzet van € 800,- maakt. Dit is een stijging van 167%! In 30 dagen haal je dan € 15.000,- meer omzet op, in 12 maanden € 180.000,-.
Voorkom leegstand van de winkelstraat
Probeer je winkel eens te vergelijken met een webshop. Veel conversietechnieken van webshops kun je namelijk erg eenvoudig toepassen in je winkel. Je moet het echter wel doen, actie ondernemen, ondernemer worden.
Wil jij ook je winkel en het straatbeeld redden van de leegstand? Dan zou ik het leuk vinden als je dit artikel zou willen delen met de onderstaande knoppen, zodat zoveel mogelijk ondernemers hiermee aan de slag gaan!
Originally posted 2014-10-06 10:17:34.