Het komt regelmatig voor, dat je de regie even helemaal kwijt bent. Wanneer je zelf geen raad weet met het probleem, kun je er voor kiezen een coach in te schakelen. De marketingcoach kijkt samen met jou naar een passende oplossing, zodat jij je problemen kunt verhelpen. Wat maakt je nu een goede coach?
Achterhalen waar het mis ging?
Een goede coach kijkt samen met jou een stapje verder. De situatie kun je niet wijzigen, maar je coach kan je wel laten in zien hoe het tot stand is gekomen. Op welk moment is het voor jou een probleem geworden, en waarom?
De marketingcoach heeft geduld en toont begrip
Van een goede coach verwacht men altijd begrip op te kunnen brengen. De coach moet eerst achterhalen wat het probleem is, dit doet hij of zij d.m.v. gerichte vragen te stellen. De mening van de coach is niet van belang, maar laat dit bij zijn/haar cliënt vandaan komen. Zo kom je dichter bij de oorzaak van je eigen probleem.
De marketingcoach is objectief
De coach moet weten dat dóór vragen van essentieel belang is, maar ook dat hij of zij zich er voor inzet dat jouw verhaal centraal komt te staan. Als marketingcoach zijnde kies je dus geen partij, blijft dus objectief ongeacht zijn of haar mening. Dit maakt het makkelijker om een passende oplossing te vinden.
Wederzijds respect op kunnen brengen
Jou probleem moet altijd serieus genomen worden. Het is niet belangrijk wat je coach van je probleem vindt. Samen moeten jullie in staat zijn een oplossing te formuleren, waarmee jij ook uit de voeten kunt. Je marketingcoach zet zich voor de volle 100% in en zorgt dat zijn of haar cliënt(en) alle aandacht krijgen die zij nodig achten te hebben.
De coach is de gewezen persoon om zijn of haar cliënt te confronteren
Vaak wanneer je een probleem hebt, zoek je naar externe oorzaken. Jij kunt ook de oorzaak zijn, maar dit zul je niet altijd toe kunnen geven en accepteren. Je verhaal kan hierdoor tegenstrijdig zijn. De coach is dan ook de aangewezen persoon om je hiermee te confronteren, Leuk of niet? Niet alleen het achterhalen van het probleem, maar ook de moed hebben je cliënt te confronteren met de feiten.
Komt met een passende oplossing
Wanneer je als coach met een oplossing komt, die niet te realiseren zijn door je cliënt . Ben je nog geen stap verder. Vandaar dat de coach met een oplossing moet komen, die de cliënt wel aan het denken zet en of ook realiseerbaar is.
Conclusie
Het kan best eens een keer voorkomen dat de coach en zijn of haar cliënt geen klik hebben. Hiermee kan de oplossing in gevaar komen. Wanneer je als coach het probleem niet aan voelt van de cliënt, kun je dit beter aangeven. Voor een coach kan het hierdoor moeilijk zijn om tot een passende oplossing te komen, wat realiseerbaar is voor zijn of haar cliënt. Zo kom je anders geen stap verder!
Ben jij op zoek naar een goede marketingcoach die bij jou past? Bij ons staat je wens centraal. Kijk voor meer informatie op https://www.winstmagneet.com/nl/samenwerken/
Originally posted 2014-11-24 10:04:10.