Hoe zorg je voor een goede gebruikerservaring die voor meer omzet zorgt? In dit artikel ga ik je uitleggen wat gebruikerservaring is en hoe je dit gebruikt om meer omzet te maken.
Wat is Gebruikerservaring?
Gebruikerservaring (ook wel User Experience genoemd) Is een belangrijk onderdeel van je website. User Experience is de ervaring die een gebruiker of bezoeker beleeft bij een product of dienst. Wanneer de gebruiker zo effectief mogelijk zijn of haar doel bereikt op je website spreek je van een goede gebruikerservaring. Natuurlijk zijn er nog veel andere factoren die meespelen in een goede gebruikerservaring, zoals onder andere een mooi design en duidelijke content. Het belang van User Experience is door verschillende social media veel groter geworden omdat tegenwoordig veel vraag is naar interactie.
Meten is weten
Door te testen en te meten kun je erachter komen hoe de gebruikerservaring op je eigen website is. Het komt neer op de volgende vragen:
- Waarom je gebruiker blijft en waarom hij weggaat
- Waarom je gebruiker koopt en waarom hij niet koopt
- Waarom je gebruiker betaalt en waarom hij je winkelwagentje verlaat zonder te betalen
- Waarom ze bij je concurrentie kopen en niet bij jou
Eigenlijk is bijna alles te testen om erachter te komen wat je gebruikers doen en waarom ze het doen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld Google Analytics of Visual Website Optimizer. Met Analytics kun je bijvoorbeeld een conversiepad maken en kijken waar bezoekers afhaken of simpelweg de bouncerate bekijken. De bouncerate is het percentage bezoekers dat meteen weg gaat zonder ergens te klikken. Met VWO kun je meerdere versies van bijvoorbeeld je homepage of verkoopagina testen met real-time bezoekers. Hiermee kun je zien welke pagina layout het beste werkt. Bij het optimaliseren van ons Winstmagneet Website pakket maken we hier ook gebruik van. Zou je met ons samenwerken dan krijg je ook een website waarbij al het meetwerk al verricht is.
De ROI en User Experience
ROI staat voor ‘Return on investment’. De waarde die je terug krijgt voor je investering. ROI en User Experience hebben een hechte relatie met elkaar. Een voorbeeld: je voert een Adwords campagne van € 100,- per dag. Dit kost je € 3000,- per maand. Hiervoor krijg je 100 extra bezoekers per dag waarvan 3% je product koopt t.w.v. € 250,-. Je omzet hieruit is dan 3 x € 250 is € 750,- per dag. Opzich prima. Zou je echter door een betere gebruikservaring het percentage dat koopt naar 5% kunnen krijgen, dan heb je per dag een omzet van € 1250,-. Dat is dus 500 x 30 is € 15000,- extra per maand, terwijl je investering in Adwords gelijk blijft. Dat lijkt me niet verkeerd. Investeer daarom in het verbeteren van de user experience van je website. Het zijn investeringen die zich je leven lang terug verdienen, omdat je website er alleen maar beter van wordt.
Mensen willen dus weten of hun investering de tijd en het geld waard is. Gelukkig is dit het geval en is dit meerdere malen aangetoond. In dit filmpje van Dr. Susan Weinschenk vertelt ze hier wat over.
Samenvattend is het dus zeker de moeite waard om je te verdiepen in user experience. Door te meten en testen kun je verschillende vragen beantwoord krijgen die allemaal van hoge invloed op je conversie kunnen zijn.
Wil jij ook dat er bij het ontwerpen van je website aan je User Experience wordt gedacht? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Neem eens een kijkje bij onze Winstmagneet Website of laat een reactie achter.
Originally posted 2014-09-16 12:01:20.