Risico’s elimineren
Online consumentenvertrouwen verhogen? Om het vertrouwen van jouw (potentiële) klant te winnen, zul je alle risico’s van jouw klanten moeten wegnemen. Zodra een klant te veel risico’s ondervind, wordt het consumentenvertrouwen in jouw website / webshop aangetast. Hoe groter het risico dus is, des te meer vertrouwen de klant in jouw website / webshop moet hebben.
Tips om online consumentenvertrouwen verhogen
Hieronder volgen een zestal belangrijke tips waarmee je meer grip kunt krijgen op het consumentenvertrouwen van jouw klant. Een aantal hiervan spreken voor sommige ondernemers natuurlijk voor zich, maar dit neemt niet weg dat het goed is om er zeker van te zijn dat het 100% in orde is.
- Professionele vormgeving: Een website / webshop met een professionele vormgeving wekt meer vertrouwen op dan een vormgeving waarvan de klant al kan zien dat het bij wijze van spreken in ‘Paint’ in elkaar geknutseld is. Wees er 100% zeker van dat er geen spelfout te vinden is en dat alle verwijzende links in orde zijn. Een heldere structuur die direct begrijpbaar is voor de klant en informatie die 100% correct is maakt de professionele vormgeving ook daadwerkelijk professioneel;
- Recensies van klanten / partners: Wat ik mijn klanten altijd adviseer is om op de homepage, en dan het liefst op de landingspage, te laten zien dat voorgaande klanten tevreden zijn over jouw dienst / product. Dit kan middels recensies en/of een simpele beoordeling. Bovendien versterkt dit de goede eerste indruk van jouw bezoeker;
- Stel de klant gerust via keurmerken en services: Bepaalde pagina’s, zoals het afrekenen van je winkelmand, vereisen meer vertrouwen dan andere pagina’s. Natuurlijk wekt het zien van een keurmerk vertrouwen op, en ook het logo dat aangeeft dat je veilig kunt betalen middels iDeal verlaagd het risico van de klant. Maar achterhaal welke pagina om welke specifieke behoefte vraagt en verlaag hiermee de drempel voor jouw klant. Kies daarom wijs voor de plaatsing van jouw keurmerk of voor het tonen van jouw belangrijkste service onderdelen;
- Win online vertrouwen bij andere online kanalen: Wees je er van bewust dat klanten soms al een bepaalde verwachting van je website / webshop hebben voordat zij op je website belanden. Win daarom online vertrouwen in bij andere online kanalen zoals vergelijkingswebsites (Kieskeurig, Vergelijk, Prijsvergelijk, Beslist etc.) of versterk je merknaam door actief te zijn op platformen van de sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest etc.);
- Laat de klant ‘in control’ zijn: Zorg voor transparantie qua prijzen en service, wees in de winkelmand al duidelijk over de verzendkosten en verzendduur, vermijd kleine letters en laat klanten niet tegen onverwachte dingen oplopen. Ga bovendien in op details waar nodig. Met andere woorden: licht de klant voor de volle 100% goed in en zorg dat de klant onverstoord en zonder onduidelijkheden kan ‘shoppen’;
- Doe wat je belooft: Wanneer iemand een slechte ervaring heeft met een bedrijf wordt dit tegen tien mensen doorverteld. Heeft iemand een positieve ervaring dan wordt dit vaak tegen slechts één iemand verteld. Doe dus ook echt wat je belooft te doen!
Voorbeelden uit de praktijk
Haverkamp sleutelspecialist
Haverkamp sleutelspecialist probeert het vertrouwen van de klant direct in te winnen zodra de klant op de webshop land. In één blik naar de webshop valt het keurmerk en de gemiddelde klant beoordeling van 8.8 op. Daarnaast wekt de tekst naast de video vertrouwen op door in te gaan op informatie en historie over het bedrijf zelf. De video verschaft nog eens duidelijkheid op een enthousiaste en leuke manier over de service van de webshop.
Wehkamp
Wehkamp kiest er voor om haar service elementen pas te laten zien als je je winkelmand wilt afrekenen. Dit verschaft duidelijkheid wanneer de klant er (schijnbaar) behoefte naar heeft en geeft tevens een rustigere homepage.
Specifiek advies nodig?
Wij helpen je graag bij het verhogen van je online consumentenvertrouwen in jouw website / webshop. Stel gerust uw vraag in de onderstaande reacties of zoek vrijblijvend contact op middels onze contactpagina.
Originally posted 2014-02-12 15:37:29.