Resultaten meten en doelen bereiken met Google Analytics? Google Analytics is een gratis dienst van Google om het verkeer naar jouw website te meten. Het maakt verschillende statistieken die erg handig kunnen voor de eigenaar van de website. In deze blog ga ik uitleggen wat Google Analytics voor jou kan betekenen.
Kun jij je doel bereiken?
Het is misschien handig om eens de tijd te nemen om te kijken wat jij precies verwacht van je website. Je kunt voor jezelf bijvoorbeeld verschillende KPI’s (kritieke prestatie-indicator) bedenken. Laten we als voorbeeld eens je e-mail lijst nemen. Je wilt graag 500 klanten aan de lijst toevoegen binnen 6 maanden. Door het gebruik van Google Analytics kan je al snel zien of dit haalbaar. Google Analytics zal namelijk bijhouden hoeveel procent van de bezoekers zich werkelijk inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Als 10% van de klanten dit zou doen moet jij dus 5000 bezoekers naar je website halen.
SMART
Bij het maken van een KPI wordt meestal gebruik gemaakt van de SMART-formule:
- Specifiek: Is de doelstelling duidelijk?
- Meetbaar: Onder welke voorwaarden is het doel bereikt?
- Acceptabel: Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep?
- Realistisch: Is het doel haalbaar?
- Tijdgebonden: Wanneer moet het doel bereikt zijn?
Dashboard
Op het dashboard van Google Analytics worden al je statistieken weergegeven.
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Bezoekers die gebruik maken van AdBlock worden niet altijd weergegeven in de statistieken. Ook is het handig om binnen je bedrijf alle IP-adressen eruit te filteren aangezien de mensen binnen het bedrijf zich waarschijnlijk niet inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit zou er anders voor kunnen zorgen dat het inschrijf percentage lager word weergegeven dan dat het werkelijk is.
Doel maken
Het dashboard van Google Analytics is ook de plaats waar jij je doelen aan kunt maken. In het menu aan de linkerkant is de optie ‘Doelen’ te vinden. De meest voorkomende manier van het maken van een doel is een funnel. Een funnel is een serie URL’s die gevolgd moet worden en een eindbestemming bereikt. Je kunt bijvoorbeeld een funnel maken van de nieuwsbrief URL gevolgd door de URL van de melding die je krijgt als je het formulier verstuurd.
Op deze manier kun je precies bijhouden hoeveel mensen zich hebben ingeschreven en kun je ook zijn bij welke URL de meeste mensen afhaken.
In het Winstmagneet Plan kun je nog meer informatie vinden over hoe jij je doelen kunt bepalen en hoe je daarbij gebruik kunt maken van Google Analytics.
Originally posted 2014-04-16 11:10:10.