Omarm social media
Ga het avontuur aan en laat zien wie je bent, wat je doet en wat je belangrijk vind. Met andere woorden: maak gebruik van je eigen personal branding en zet jezelf als een merk op de kaart.
Vind je balans
Ga op zoek naar de balans die jij prettig vind. Wees echter wel consequent en communiceer met regelmaat. Luister goed naar (potentiële) klanten. Breng in kaart wat er gezegd word en wat er speelt. Vervolgens kun je reageren op wat er gezegd wordt. Kies het juiste moment om bij discussies aan te schuiven, maar reageer zo veel mogelijk. Wees daarnaast pro-actief door de publieke opinie te bespelen voordat er iets gezegd wordt. Heb de moed om jezelf te positioneren en van jezelf (of je bedrijf) een herkenbaar merk te maken. Het grote voordeel is dat je zelf de elementen bepaalt: actueel, betrouwbaar, creatief, professioneel, trendsettend en noem het maar op.
Social media is een middel
Uit eigen ervaring zie ik dat bedrijven social media gebruiken omdat ze er ‘gewoon iets’ mee willen gaan doen of omdat een ander het ook doet. Een groot deel van deze bedrijven komt er na een aantal maanden achter dat social media op deze manier niet werkt. Vaak wordt er een stagiair aangenomen, omdat zij goedkoper zijn in te zetten en bovendien van de nieuwe generatie zijn. En dan te bedenken dat je kans hebt laten liggen om de intrinsieke motivatie te verhogen: je eigen personeel was meer betrokken geweest. Bekijk daarom social media niet als een doel op zich, maar juist als een middel om je doel te bereiken.
Maak een social media plan
Begin niet met een social media platform omdat anderen het ook doen. Voorkom onnodige tijdsverspilling en ergernissen door van te voren een social media plan op te stellen. Net als je andere bedrijfsprocessen zul je ook met social media weloverwogen beslissingen moeten nemen. In mijn e-book ‘ Social Media’ bespreek ik de essentiële vraagstellingen voor in jouw social media plan!
Originally posted 2013-08-21 15:25:12.