Hoe meer hyperlinks en backlinks naar je webpagina leiden, hoe eerder Google je webpagina vindt en hoe hoger jouw webpagina dus verschijnt in de zoekresultaten. Bovendien is de zoekmachine van Google zo geprogrammeerd dat een website met veel links wel ‘heel belangrijk’ moet zijn. Dat is ook één van de redenen waarom ik voor mijn klanten op hun webshop voor iedere artikel een eigen pagina aanmaak. Maar dat ter zijde…
Wat is linkbuilding?
Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Linkbuilding houdt in dat je op alle mogelijke manieren links naar je website probeert te krijgen. Een backlink naar je website is niets minder dan dat je een bezoeker verkrijgt doordat deze persoon via een andere website op een link / url klikt zodat deze naar jouw website gebracht wordt. Voor zoekmachines zijn deze backlinks (dus de links die andere websites naar jouw website toe leiden) enorm belangrijk. Voor een zoekmachine als Google is wordt de hoeveelheid backlinks naar een pagina gezien als een graadmeter voor de relevantie van de pagina.
Stel je schrijft als echte wijnkenner een artikel over een fles rode wijn uit Zuid-Afrika. Dit artikel wordt enthousiast opgepikt door anderen en zij plaatsen jouw artikel op hun website met een backlink naar jouw website. Google gaat dan logischerwijs denken dat jouw webpagina van een goede kwaliteit moet zijn aangezien er veel wegen naar jouw webpagina leiden. Investeren in linkbuilding is dus belangrijk om hoger in de zoekresultaten te komen.
4 belangrijke tips bij het effectief inzetten van linkbuilding
- Koop geen backlinks bij andere websites. Google is namelijk erg goed in het herkennen van gekochte backlinks en zal jouw website verwijderen uit de zoekresultaten. Zorg gewoon voor kwalitatieve content waar mensen een link naar willen plaatsen. Linkbuilding naar goede content, die op de juiste manier is gepromoot, zal hoog gewaardeerd worden door een zoekmachine als Google.
- Doe onderzoek naar welke linkbuilding stimulerende websites naar voren komen bij jouw gewenste zoektermen en schrijf je in op deze zogenaamde linkbuilding websites. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar een restaurant in jouw omgeving, eet.nu of dinnersite.nl zal hoog in de rangorde van Google verschijnen. Voor een restaurant is het dus een pré om hier ingeschreven te staan. Toch moet je oppassen met het inzetten van deze strategie. Google zal je website negatief beoordelen als je teveel backlinks hebt vanuit slechte directories.
- Samenwerking met andere websites door middel van cross-promotion worden zeer gewaardeerd door het zoek-algoritme van Google. Dit is een promotiemethode waarbij aan elkaar verwante producten of diensten gezamenlijk worden gepromoot. Promoot bijvoorbeeld jouw artikel over die heerlijke fles rode wijn in samenwerking met een goede wijnhandel.
- Google hecht steeds meer waarde aan links die gedeeld worden via social media. Zoekmachines als Google zien een gedeeld Facebookbericht of een retweet via Twitter als een webpagina die door mensen als relevant worden gevonden. Zorg er daarom voor dat je content makkelijk te delen is via social media. Ook moet je zelf actief je content promoten op social media.
Een kanttekening bij het inzetten van linkbuilding is echter nog wel dat het zoekalgoritme van Google en de waardering van (back)links continu in ontwikkeling is. Mijn advies is daarom om je aan de volgende Google quote te houden: “Focus on the user and all else will follow”.
Koop nu jouw Winstmagneet Plan en haal het maximale uit je website/webshop!
Het Winstmagneet Plan bestaat uit alle essentiële bouwstenen om het maximale uit jouw website/webshop te halen.
Winstmagneet helpt je graag!
Heb je advies of hulp nodig bij het creëren van backlinks ? Kom je zoveel informatie tegen op het internet dat je niet weet waar je nu precies moet beginnen? Of leiden jouw backlinks maar niet tot meer leads, omzet en meer winst? Vraag hier om gratis professioneel advies!
Originally posted 2013-11-18 15:05:13.